Praktische tips voor een verblijf in Beijing

Beijing is met ruim 22 miljoen inwoners een van de dichtstbevolkte steden ter wereld. Beijing is divers en heeft voor elk wat wils. Je kunt urenlang dwalen door de oude steegjes, uitgebreid winkelen in het modernere Beijing of je vergapen aan de vele culturele en historische bezienswaardigheden. Een bezoek aan het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad is een must. Bovendien is Beijing uitgangspunt voor een bezoek aan de wereldberoemde Chinese muur. En wanneer je voeten moe zijn na een dag slenteren, loop je een van de 60.000 restaurants binnen en bestel je voor een paar yuan een van de heerlijke gerechten uit de Chinese keuken. Die je daarna uiteraard met stokjes opeet.

Het openbaar vervoer in Beijing is goed geregeld. Al bij aankomst op het vliegveld kun je een Beijing Transport Card kopen. Je leent de kaart voor 20 yuan (1 yuan = ca. 13 eurocent). Daarnaast zet je er voldoende geld op voor de dagen dat je in Beijing bent. Wij hadden voor 4 dagen, waarbij we dagelijks met de metro reisden, voldoende aan 50 yuan per persoon. Dit is exclusief de metrorit met de airportexpress die je vanaf het vliegveld naar het centrum van Beijing brengt. Deze kost nog eens 25 yuan. Aan het eind van je verblijf in Beijing lever je de kaart weer in en wordt zowel de 20 yuan waarvoor je de kaart hebt geleend als het tegoed dat nog op je kaart staat, uitbetaald. De metro in Beijing is goedkoop. Voor een rit ben je tussen de 3 en 6 yuan kwijt. Ook de trein naar de Chinese muur bij Badaling (6 yuan enkele reis) kun je betalen met de kaart. Uiteraard kun je voor elke metrorit en voor de trein naar Badaling ook losse kaartjes kopen. Het voordeel van de Beijing Transport Card is dat je niet elke keer in de rij hoeft te staan om een kaartje te kopen. Zeker wanneer je overweegt de trein naar de Chinese muur bij Badaling te nemen, is dit interessant. Deze (losse) kaartjes zijn namelijk snel uitverkocht, terwijl je met de Transport Card zo door kunt lopen. Bovendien geeft de Transport Card korting op je reizen. Vaak zo’n 1 tot 2 yuan per rit. De aanduidingen van de metrostation zijn zowel in het Engels als in het Chinees. Reizen met de metro is daarmee in Beijing niet moeilijker dan in Bangkok of Londen.

Eten in Beijing kun je zo duur maken als je zelf wilt. Je kunt er gemakkelijk 20 euro p.p. voor een maaltijd uitgeven. Maar net zo lekker en uitgebreid eet je er voor 3 euro p.p. De goedkopere maaltijden vind je in de lokale restaurantjes. Dit zijn vaak, in onze westerse ogen, eenvoudige restaurantjes met een paar tafels en stoelen. Chinezen zijn vooral functionele mensen. Service kennen ze niet, wel een snelle bediening. Hun restaurantjes bestaan uit het hoogst nodige. “Gezellig” is geen woord dat door de Chinezen is uitgevonden. In deze eenvoudige restaurantjes worden echter de heerlijkste maaltijden geserveerd. Op een groot doek aan de muur staat het aanbod afgebeeld. Met een lange stok wijs je aan wat je hebben wilt. De meeste restaurantjes hebben ook wel Engelse menukaarten. De prijzen variëren. Voor een simpel kommetje witte rijst betaal je gemiddeld 3 yuan, voor een bord nasi 5 yuan. Voor een groenteschotel reken je gemiddeld 10 tot 15 yuan af en voor een vleesgerecht 20 tot 30 yuan. Wil je iets drinken bij het eten, dan betaal je voor een flesje water gemiddeld 2 yuan, voor een cola 5 yuan en voor een biertje 10-15 yuan (halve liter). Eten is in China een gezamenlijke bezigheid. Het eten dat je bestelt, wordt in het midden van de tafel gezet zodat je er gezamenlijk van kunt eten. Chinezen serveren grote porties eten. Wij kozen er dan ook altijd voor om samen twee of drie gerechtjes te bestellen, vaak een kom nasi met een vlees en/of groentegerecht. Daar dronken we dan meestal nog een cola of biertje bij. Gemiddeld gaven wij samen voor het avondeten 40 yuan uit. Lunch en ontbijt hielden we simpel en waren daardoor ook goedkoper.

Chinezen spreken, op een of twee woordjes na, geen Engels. Door dingen aan te wijzen en te praten met handen en voeten kom je in Beijing toch een heel eind. Wij namen altijd de naam van ons hotel in het Chinees mee en hadden voor een aantal situaties op internet een paar handige Chinese zinnen opgezocht. Zo konden we in een taxi altijd uitleggen waar we naartoe wilden of vragen naar de weg op het station of het vliegveld. Erg handig is ook om een Chinese vertaalapp op je mobiel te zetten. In de accommodaties waar we verbleven werd door de Chinezen zelf ook veelvuldig van deze app gebruik gemaakt. Zo konden we elkaar duidelijk maken wat we wilden. We hebben er veel profijt van gehad.

De Verboden Stad en de Chinese muur zijn bezienswaardigheden die je uiteraard niet wilt missen als je in Beijing bent. Heb je de kans, bezoek ze dan op een doordeweekse dag. In het weekend is het extra druk vanwege de vele Chinezen die de Verboden Stad en de Chinese muur bezoeken. Probeer bovendien zo vroeg mogelijk te gaan. Voor de Verboden Stad worden dagelijks “slechts” 80.000 kaarten verkocht en het gebeurt regelmatig dat deze voor het middaguur al zijn uitverkocht. Schrik niet van de duizenden Chinezen en toeristen die, ook al vroeg, via het Plein van de Hemelse Vrede naar de Verboden Stad lopen. Zoals alles in China verloopt alles gestructureerd en snel. Hoe druk ook, je kunt in een normaal tempo doorlopen. Er zijn geen wachtrijen. Achter de poort van de Hemelse Vrede wachten 22 kassières op je om je een kaartje te verkopen. Vergeet je paspoort niet, want zonder registratie kom je de Verboden Stad niet binnen.

De Chinese muur bij Badaling kun je zowel per bus als per trein bezoeken. De trein is de meest comfortabele manier. Kies je voor de bus, vraag dan even goed na welke bus je moet hebben. Dit verandert namelijk nog wel eens. Kies je voor de trein, dan vertrek je vanaf het Beijing North Railwaystation. Voor de rit koop je een kaartje aan het loket of je gebruikt de Beijing Transport Card. In dat geval kun je zo doorlopen en scan je je Transport Card bij het opstappen van het perron. Wil je de drukte op de muur vermijden en verzekerd zijn van een zitplaats, sta dan vroeg op en neem de trein van 6.12 uur. De trein van 8 uur is de meest drukke trein, al is er op het traject inmiddels een tweede trein ingezet op dezelfde tijd. Bij aankomst op het treinstation in Badaling staan er shuttlebussen te wachten die je gratis vervoeren naar het loket waar je een kaartje kunt kopen voor het betreden van de muur (40 yuan). Hier kun je, als je dat wilt, ook kaartjes kopen voor de kabelbaan (80 yuan enkele rit, 100 yuan retour). De kabelbaan brengt je naar toren 8, het hoogste punt van de muur. Vanaf toren 8 is het ongeveer 2 uren lopen naar toren 1 (de entree/uitgang). De paden over de muur zijn soms steil en de trappen hoog. Naast de muur ligt een pad dat makkelijker te bewandelen is. Hier heb je alleen het zicht op de muur en niet vanaf de muur. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de kabelbaan terug te nemen of geen kabelbaan te nemen en bij toren 1 te beginnen. Kies je voor de laatste optie, dan heb je de keuze om de zuidelijke kant van de muur te bewandelen of de noordelijke. De zuidelijke kant is rustiger, de noordelijke kant heeft het beste uitzicht.

Beijing is een wereldstad van formaat. Je brengt er met gemak een week door. Bezoek een van de vele parken of slenter door de bekendste hutong van Beijing: Nanluoguxiang. Pak de metro naar een van de vele tempels en dwaal door Wangfujing snackstreet. Hier vind je voor een appel en een ei de meest exotische en extreme lekkernijen in Beijing. Verwonder je over het gesmak, gerochel en geboer van de Chinezen en dompel je onder in de Chinese cultuur. Beijing heeft voor elk wat wils. Kleine kans dat je je hier zult gaan vervelen.