Wereldreis week 10: Nieuw Zeeland (2)

Afgelopen week begonnen we aan onze rondreis door Nieuw Zeeland. En nu al zijn we verliefd op dit land. Wat een fantastische natuur. We zagen intens blauwe meren en melkwitte rivieren. We volgden de Hooker Valley Track naar de hoogste berg van Nieuw Zeeland, zochten warmte in de hot springs van Lake Tekapo en bezochten het goudmijnplaatsje Arrowtown. We zagen gletsjermeren, liepen over hangbruggen en maakten kennis met het Middle Earth van de “Lord of the Rings”. Afgelopen week was een aaneenschakeling van hoogtepunten.

Zondag: naar de top van Mount Cavendish

Vandaag wordt onze eerste ontmoeting met de bergen van Nieuw Zeeland. Nog niet het grote werk. We beginnen klein, dichtbij Christchurch. In een klein half uur brengt de shuttlebus ons van Christchurch naar Mount Cavendish. De 945 meter lange kabelbaan trekt ons vervolgens in 10 minuten naar de top. Die ligt op 500 meter boven Christchurch. Vanaf de top hebben we een fantastisch uitzicht op de stad, de Canterbury Plains, Lyttelton en het schiereiland Banks Peninsula.

Het weer is geweldig: zonnig en helder. Daardoor hebben we goed zicht op de op 60 km gelegen besneeuwde alpen. Die zullen we over een paar dagen van nog veel dichterbij gaan zien. Wat een fantastisch vooruitzicht. We eten onze meegebrachte lunch op een van de vele rotsen, maken een wandeling en genieten van het indrukwekkende schilderij van bergen, zee, meren en stad. We voelen ons nu al bevoorrecht dat we hier zijn en dan is onze reis door Nieuw Zeeland eigenlijk nog niet eens echt begonnen.

Maandag: het gaat beginnen!

Om half 10 rijden we met onze camper het terrein van camperverhuurder Apollo af. We hebben eenzelfde camper als in Australië en hoeven dus niet te wennen. Hoewel hetzelfde type, is deze camper net iets nieuwer dan die in Australië. Hij zit net iets beter, heeft net iets minder kilometers op de teller en is net iets degelijker. Het mooiste is dat deze camper cruise control heeft. Dirk is helemaal in zijn element.

We rijden de toeristische route van Christchurch naar Geraldine, route 72. Hoe dichter we bij de bergen komen, hoe enthousiaster we worden. Bergen doen iets met ons. Ze werken als een soort drugs. Ze maken ons extreem blij en gelukkig. We rijden door groene heuvels die worden bewoond door grote groepen schapen, koeien en rendieren. De heuvels onthullen steeds meer van de majestueuze alpen. Bij de schilderachtige Rakaia kloof blijf ik foto’s maken. Het water is er onwerkelijk blauw.

In het knusse Geraldine slaan we ons kamp op voor de nacht. We kunnen er nog even genieten van het zonnetje voordat we in de camper de verwarming aanzetten.

Dinsdag: Lake Tekapo

We worden vannacht een paar keer wakker van de kou. Het is niet warmer dan een paar graden boven nul. Gelukkig hebben we een extra dekbed meegekregen. Daarmee zijn we snel weer warm. Wanneer we rond 8 uur opstaan, schijnt de zon en kunnen we buiten in de frisse lentezon ons ontbijt eten.

In een uur rijden we naar Lake Tekapo, een prachtig turkoois blauw meer omgeven door tientallen bergen. De meeste toppen zijn nog besneeuwd. We zigzaggen 4 kilometer omhoog naar het observatorium van Mount John. Het is de belangrijkste sterrenwacht in Nieuw Zeeland en één van de beste plekken ter wereld om zonder lichtvervuiling de sterren te kunnen zien. Wij maken een wandeling rond de top van de berg. Het uitzicht is precies zoals we dat kennen van de Lord of the Rings-films. Het is adembenemend mooi. Hoge bergen worden afgewisseld door intens blauwe meren en groene lariksbomen. We horen en zien veel vogels. Konijntjes huppen vrolijk tussen de rotsen. Aan de ene kant van de berg waait het stevig, aan de andere kant is het bijna windstil. De omgeving rondom ons is magisch, zo onvoorstelbaar mooi.

De hot pools van Tekapo Springs zijn de perfecte afsluiting van de dag. Het is heerlijk om na zo’n mooie wandeling te relaxen in het warme water met uitzicht op de omringende bergen en het lariksbos. Er zijn 5 baden, waarvan de temperatuur varieert van 32 tot 42 graden. We laten ons onderdompelen in het warme water en genieten, met onze ogen dicht, na van de dag.

Woensdag: wandelen bij Mount Cook

In een uur rijden we van Lake Tekapo naar Mount Cook. Aan onze rechterhand zien we de hele rit het intens blauwe Lake Pukaki. We stoppen meerdere malen voor foto’s. Nieuw Zeeland is zo onbeschrijflijk mooi. We blijven foto’s nemen. Al snel warmt de lucht op en trekken de wolken langs de bergen omhoog. We parkeren onze auto op de camping waar we vannacht overnachten. Het is het beginpunt van vele wandelingen in de omgeving.

Om half 2 beginnen we de 3 uur durende Hooker Valley Track naar Mount Cook. Het is de meest populaire wandeling in het Aoraki/Mount Cook Park. We lopen op en af. Het vest kan al snel uit. De klaterende beekjes zijn ijsblauw van kleur. Het gletsjerwater geeft het deze bijzondere kleur. De zon laat de sneeuw op de flanken van de bergen smelten. We horen regelmatig het donderend geraas wanneer de smeltende sneeuw zich tot een lawine heeft ontwikkeld en met hoge snelheid de berg afstormt. Via 3 hangbruggen bereiken we het gletsjermeer dat dient als decor voor de hoogste berg van Oceanië: Mount Cook.

Het uitzicht op de Matterhorn van Nieuw Zeeland is indrukwekkend. Witte wolken vechten in de blauwe lucht met elkaar om de top van de berg te mogen aanraken. IJsschotsen drijven in het ijskoude water. We zoeken een rustig plekje op om in stilte even te genieten van deze ongekend mooie omgeving. Iets voor 4 uur maken we de wandeling in omgekeerde richting.

De camping waar we vannacht verblijven, White Horse Hill, is prachtig gelegen. Vanuit onze camper kijken we uit over het Aoraki/Mount Cook bergmassief. De camping heeft een toilet en stromend water, maar geen stroom. Voor ons betekent dat dat we onze heater vanavond niet kunnen gebruiken. Buiten is de temperatuur na zonsondergang tussen de 3 en 6 graden. De temperatuur in de camper daalt snel. Om warm te blijven, kruipen we vanavond vroeg onder ons dubbele dekbed.

Donderdag: op weg naar Arrowtown

Het heeft de hele nacht geregend. Wanneer we vanochtend opstaan is het koud en nat. We zien dat het in de bergen zelfs heeft gesneeuwd. De bewolking hangt laag. Het weer wordt snel beter wanneer we verder van de bergen af rijden. Al snel schijnt de zon en stijgt de temperatuur van 5 naar 14 graden.

Via een prachtige route rijden we richting Queenstown. Er wordt wel eens gezegd dat Nieuw Zeeland de wereld in het klein is. Voor ons is Nieuw Zeeland een mix van het ruige, bergachtige Zwitserland, het fjordenlandschap van Noorwegen en het weidse vulkanische IJsland. Mooier wordt het niet.

We rijden door het droge binnenland van de regio Otago en passeren daarbij de 971 meter hoge Lindis Pass. We bevinden ons nu echt tussen de bergen. Bergruggen van 2.000 meter rijzen ongecontroleerd omhoog. Langzaam verandert het uitzicht en rijden we door ondiepe valleien met talrijke wijnboerderijen. Het gebied wordt steeds vlakker en groener. Net voor Queenstown buigen we af. We overnachten op een camping in Arrowtown. Het plaatsje met zijn vele historische gebouwen is prachtig gelegen in het bergachtige landschap. Het is onze uitvalsbasis voor de komende dagen om de omgeving te verkennen.

Vrijdag: Queenstown, stad voor durfals

Onze camping ligt op nog geen 10 minuten lopen van het centrum van Arrowtown, een nederzetting waar in de 19e eeuw goud werd gewonnen. We brengen er onze ochtend door. Veel gebouwen zijn in hun oorspronkelijke staat teruggebracht, waardoor we een goed beeld krijgen van hoe bewoners hier anderhalve eeuw geleden leefden. Arrowtown ademt een sfeer uit van lang vervlogen tijden, waar paard en wagen nog door de ongeplaveide straten reden. Het is een fijne plek om rond te kijken, een kopje koffie te drinken en de leuke winkeltjes te bezoeken.

’s Middags rijden we naar de “adventure capital of the world”: Queenstown. Queenstown ligt aan het prachtige, diepblauwe Lake Wakatipu met het ruige Remarkeblesgebergte op de achtergrond. Het is een perfecte plek voor avonturiers en waaghaalzen. Wie op zoek is naar de ultieme adrenalinekick, kan hier kiezen tussen veel extreme activiteiten. Van skydiven tot wildwaterraften en van flyboarden tot bungeejumpen, je kunt het hier allemaal doen. Vergeet niet je portemonnee mee te nemen, want de adrenalinekicks zijn niet goedkoop. Wij laten de extreme activiteiten voor wat ze zijn. We kiezen voor een minder spannend kopje koffie op het terras aan de waterkant en het enorme aanbod aan sportkleding. Queenstown is leuk. We genieten van de levendigheid van Queenstown, de mooie ligging en de sfeer zoals wintersportplaatsen die uitademen.

Zaterdag: wandelen door Middle Earth

Via een spectaculaire rit van 45 minuten rijden we van Queenstown naar Glenorchy. De weg naar Glenorchy is bochtig. Regelmatig worden we in onze stoelen gedrukt wanneer we steil omhoog rijden. Dan weer schieten we als in een achtbaan naar beneden. De weg zorgt voor indrukwekkende uitzichten op Lake Wakatipu. De steile, rotsige hellingen van het Remarkablesgebergte staan tot op de oevers van het meer.

Glenorchy ligt aan de kop van Lake Wakatipu. Het kleine dorpje van nog geen 400 inwoners is omgeven door bergen, kristalhelder water, gouden heuvels en diepgroene bossen. We bevinden ons in het Middle Earth van de “Lord of the Rings”. Als twee avontuurlijke hobbits trekken we de natuur in. Bepakt met knapzak volgen we een track van 1,5 uur langs het meer. We lopen door bossen en doorkruisen wetlands. Vogels wassen zich in het moerassige landschap. Besneeuwde bergtoppen stijgen steil op boven de vallei. De zon weerspiegelt wolken en bergen in het meer. Tegelijkertijd verwarmt ze ons met haar straling. Het is een prachtige wandeling.

Rond 3 uur rijden we dezelfde spectaculaire weg terug richting Queenstown. Bij Queenstown rijden we naar het westen richting Te Anau, de toegangspoort voor het fjordenlandschap van Nieuw Zeeland. Op een klein uur voor Te Anau vinden we een rustige countrycamping. Tussen schappen, lama’s en alpaca’s vallen we die nacht in slaap.

Terugblik op week 10

Hoogtepunt: de Hooker Valley wandeling bij Mount Cook, een fantastische wandeling met geweldige uitzichten.
Lekkerste eten: de Kip Korma Curry met zoete aardappel en pompoen. We maken hier allerlei dingen die we nog niet eerder hebben gegeten. Soms heel verrassend en lekker, zoals deze week de Kip Korma Curry.
Meest irritant: dat het horlogebandje van Dirk zijn activitytracker het heeft begeven. Hij heeft hem nu met duct tape vastgezet. Waar duct tape al niet goed voor is.
Meest verrassend: dat onze camper in Nieuw Zeeland cruise control heeft. Ook zit hij net iets beter en is hij net iets luxer uitgerust dan de camper van hetzelfde type die we in Australië hadden.
Meevaller: dat we voor onze taxirit van ons hotel in Christchurch naar de Apollo campervestiging, een rit van 25 minuten, nog geen €5 betaalden. Via internet vonden we taxibedrijf Uber. Uber is een soort AirBnB, maar dan voor taxi’s. Particulieren bieden via dit bedrijf (wereldwijd) hun taxidiensten aan. Voor onze eerste rit kregen we gelijk 25 dollar korting. De rit was ook nog eens helemaal prima.
Tegenvaller: dat er in de camper geen blikopener te vinden was. En natuurlijk kom je daar precies achter op het moment dat je hem nodig hebt. In ons geval toen de kokosmelk bij de currypasta gegoten moest worden. Dirk heeft er in gebarentaal snel een geleend van onze Chinese campingburen. De volgende dag bij de supermarkt meteen maar een gekocht.
Opvallend: dat we voor de douches op de campings in Nieuw Zeeland vaak moeten betalen. In Australië waren de douches inclusief. In Nieuw Zeeland moet je 2 dollar in een kastje gooien. De douche gaat dan aan en het water wordt warm. Vanaf dat moment heb je 6 minuten de tijd om te douchen.
Aantal gelezen boeken tot nu: Dirk, 25 boeken (favoriete boek afgelopen week: James Patterson,  Cross Fire); Annique, 13 boeken (favoriete boek afgelopen week: Kiera Cass, De Selectie).
Het weer deze week: overdag overwegend droog en zonnig met temperaturen tussen de 12 en 18 graden. ’s Nachts afwisselend droog en nat met temperaturen tussen de 3 en 11 graden.
Handig: de zwemkledingdroger bij de Hot Springs van Lake Tekapo. De zwemkledingdroger zag eruit als een soort mini-droogtrommel. 10 seconden de natte zwemkleding erin en deze was weer helemaal droog. Wat een uitvinding!
Leuk om te weten: dat we tijdens onze wereldreis inmiddels in 8 vliegtuigen hebben gezeten. Beste vlucht tot nu toe was die met Koran Air: vriendelijk personeel, goede service en lekker eten en drinken.
Yahtzeestand: 54-42. Ik weet niet wat er gebeurd is en hoe dat is gebeurd, maar Dirk staat inmiddels met 12 punten voor. Ook in het gooien van Yahtzees heeft hij duidelijk meer geluk (hij noemt het zelf “skills”). Dirk heeft tot nu toe 49 Yahtzees gegooid tegenover de 30 die ik heb gegooid. Ik zal mijn tactiek de komende week duidelijk moeten gaan aanpassen.
Budget: voor Nieuw Zeeland hebben we een dagbudget vastgesteld van €130,-. We hebben dit budget bijgesteld naar €140,-, omdat we ook voor Nieuw Zeeland een extra reisverzekering hebben afgesloten. De benzine in Nieuw Zeeland is duurder dan we hadden verwacht. Vooral, omdat de benzine in Australië zo goedkoop was. We betalen ongeveer €1,40 per liter. We gaven tot nu toe gemiddeld €148,06 per dag uit. Iets meer dan ons vastgestelde dagbudget van €140,-
Bestemming week 11: komende week reizen we naar het fjordenlandschap van Nieuw Zeeland. We bezoeken de Milford Sounds en rijden daarna, opnieuw via Te Anau, richting Wanaka.

7 reacties op “Wereldreis week 10: Nieuw Zeeland (2)

• 10 november 2016 at 22:31
    Permalink

Prachtig mooi weer om jullie reisverslag te lezen en skitterende foto’s en wat een mooi landschap geniet ervan fijne tijd daar.

• 14 november 2016 at 08:45

Dankjewel, Rennie. Echt super leuk om steeds even iets van je te horen. Je enthousiasme werkt aanstekelijk!

• 13 november 2016 at 20:48

Heerlijk verhaal! 🙂

• 14 november 2016 at 08:41

Wat super leuk dat je steeds reageert op onze belevenissen, Inge. Je weet met je reacties altijd een glimlach op ons gezicht te brengen. Heerlijk! X

• 14 november 2016 at 15:22
    Permalink

Wat weer een prachtig verslag.
    Uit het verslag blijkt het enthousiasme voor de mooie natuur. Het is dezelfde ervaring die wij ook altijd hebben als we in de bergen vakantie houden.
    Je voelt je gelijk vrij en ontspannen . We zien weer uit naar verslag 11.

• 15 november 2016 at 17:54

Lieve allebei.
    Heb net jullie reisverslagen van week 7 tot en met 10 gelezen.
    Geweldig, wat een mooi land is dat Australie en wat een prachtige natuur. Ook Nieuw Zeeland ziet er
    prachtig uit. Jullie reis kan nu al niet meer stuk. Geniet verder en dan doen wij dat ook.
    Ik heb nu toch maar ingeschreven voor een seintje als er weer een verslag op staat.
    Wat een schok nu er weer een aardbeving heeft plaatsgevonden. Hoe gaat het met jullie?
    Groetjes Bert en Astrid

• 25 november 2016 at 06:01
      Permalink

Lieve oom Bert en tante Astrid, wat leuk om iets van jullie te horen. Dat was zeker wel even heftig die aardbeving. Wij zaten gelukkig ver genoeg van het epicentrum. Maar we hebben van andere toeristen -en ook van inwoners hier- gehoord dat het behoorlijk schrikken was. Het lijkt inmiddels weer redelijk rustig hier en we hebben onze reis gewoon kunnen vervolgen. Het is echt een fantastisch land met geweldig, mooie natuur. We hopen dat met jullie ook alles goed gaat. De gezellige decembermaand komt er weer aan. Die zullen we wel gaan missen dit jaar. Liefs van ons