Wereldreis week 24 & 25: Cuba (4) en New York

Onze wereldreis loopt langzaam ten einde. Van het fantastische all inclusive hotel aan het idyllische strand van Cayo Santa Maria reisden we terug naar Havana. Nog een laatste keer liepen we door de gekleurde straatjes, genoten we van de Cubaanse muziek en dronken we een Cuba Libre op een van de vele gezellige terrasjes. Op woensdag namen we afscheid van Cuba en reisden we naar wereldstad New York. In New York keken we onze ogen uit. In 5 fantastische dagen bekeken we zoveel mogelijk hoogtepunten en lieten we ons onderdompelen in de typische New Yorkse sfeer. Een perfect einde van het meest bijzondere avontuur van ons leven.

Zondag t/m dinsdag: meer Cayo Santa Maria

We brengen in totaal 8 dagen door in het heerlijke all inclusive hotel in Cayo Santa Maria. Natuurlijk is dit niet het echte Cuba. We brengen onze dagen door aan het zwembad. Van het dagelijks leven krijgen we hier niks mee. Eten en drinken is er in overvloed. Toch wordt ook hier af en toe ook “nee” verkocht en zijn dingen gewoon niet te verkrijgen. Het eten is hier wel veel smaakvoller dan we tot nu toe in de restaurants in de steden hebben gegeten. Toch zien we vaak dezelfde gerechten terug op het menu. Helemaal niet erg, want er is zoveel lekkers om uit te kiezen dat er genoeg variatie over blijft. Het hotel overtreft al onze verwachtingen. Na 8 dagen hebben we er nog steeds geen genoeg van, maar moeten we toch echt afscheid gaan nemen.

Woensdag en donderdag: terug naar Havana

De laatste twee dagen van onze reis door het bijzondere Cuba brengen we door in Havana. Het is een lange busrit naar de hoofdstad, ruim 7 uren. Het is al tegen 9 uur wanneer we in het centrum van Havana worden afgezet. Dit keer hebben we een casa dichtbij het centrum geboekt. We komen terecht bij een ontzettend lieve familie. Op zolder vinden we onze knusse kamer. Uiteraard weer met een prachtige felgekleurde bedsprei. Het voelt gelijk goed. Een fijn einde van onze reis door Cuba. Nog een keer lopen we door de kleurrijke straatjes, genieten we van de Cubaanse muziek en drinken we een Cuba Libre op één van de vele, gezellige terrasjes. Cuba is magisch. We hebben enorm genoten van de sfeer in dit land, van de schilderachtige pleinen en straten, de lieve mensen en de prachtige natuur. Het land ontwikkelt zich in sneltreinvaart en we zijn benieuwd wat de toekomst voor Cuba in petto heeft.

Vrijdag t/m woensdag: wereldstad New York

We verlaten Cuba en reizen naar de laatste bestemming van onze wereldreis: New York. Een stad die waarschijnlijk iedereen tot de verbeelding spreekt. Het leek ons de perfecte stad om onze fantastische reis af te sluiten. We kunnen ons nauwelijks voorstellen dat het er bijna op zit. Wat zijn de maanden voorbij gevlogen. Wat hebben we veel gezien en gedaan. We zouden er dolgraag nog zes maanden aan vastplakken. Helaas is dat niet de realiteit en vliegen we woensdag terug naar Nederland. Natuurlijk hebben we zin om familie en vrienden weer te zien. Maar dat betekent ook dat we dit heerlijke leven achter ons moeten laten. De vrijheid, hele dagen buiten zijn, nieuwe dingen ontdekken en de enorme afwisseling in cultuur en natuur. Dat gaan we zeker missen. Het zal wel weer even wennen zijn om het gewone leven weer op te pakken. Gelukkig hebben we nog 5 dagen in wereldstad New York voordat we deze realiteit weer onder ogen moeten zien.

New York is een fantastische stad. In 5 dagen zien we nog maar een glimp van wat de stad te bieden heeft. De korte broek heeft plaats gemaakt voor een dikke trui, jas en handschoenen. Het temperatuurverschil met Cuba is ongeveer 25 graden. Sneeuw bedekt de straten van New York, de wind is af en toe ijzig koud.

New York straalt een enorme energie uit. De stad heeft ons gelijk in haar greep. Gele taxi’s en hoge skyscrapers bepalen het straatbeeld. We worden overweldigd door de talrijke neonreclames op Times Square, gaan op zoek naar het wereldberoemde Empire State Building en laten ons vooral verrassen door alles wat New York te bieden heeft. New York is enorm indrukwekkend. Het is een grote stad, maar tegelijkertijd ook kleinschalig en gezellig.

We wandelen door China Town en Little Italy, lopen over de Manhattan Bridge en brengen uiteraard een bezoek aan het financiële hart van New York: Wall Street. New York bruist dag en nacht. In elke wijk valt wel iets te beleven.

Op de plek waar ooit de imposante Twin Towers stonden, staat nu een monument dat is opgericht voor de slachtoffers van de terroristische aanslagen op 11 september 2001. Twee enorme vierkante waterbakken markeren de plek waar vroeger de torens stonden. Water stroomt in een continue stroom langs de rand van de bakken naar beneden. De namen van de bijna 3000 slachtoffers staan in het monument gegraveerd. Het is indrukwekkend en tegelijkertijd onwerkelijk. Het lijkt nog maar zo kort geleden. Net als ongetwijfeld vele andere mensen weten we nog zo goed waar we waren toen de aanslagen plaats vonden. We herinneren ons de beelden op televisie, het instorten van de torens. En nu staan we op deze plek.

We bezoeken ook het naastgelegen museum dat ter nagedachtenis aan de aanslagen is gebouwd. Het museum is al even indrukwekkend. We zien de originele kolommen van de Twin Towers en zien tientallen andere voorwerpen die met deze afschuwelijke dag verbonden zijn: een verschroeide ambulance, de overblijfselen van een trap waar langs tientallen mensen een uitvlucht naar veiligheid zochten en vele achtergebleven schoenen, tassen, geschroeide papieren en bureau-artikelen. Beeld en geluid brengen de voorwerpen tot leven. Onvoorstelbaar.

Naast het 911 monument en museum is inmiddels een nieuw World Trade Center gerezen, het One World Trade Center. Het gebouw is met 541 meter het hoogste gebouw van New York. Het is de perfecte plek om de indrukwekkende stad van bovenaf te bewonderen en de zon te zien ondergaan. Een ultramoderne lift brengt ons in een minuut naar de 102e verdieping op 380 meter hoogte. De lucht is helder, het uitzicht op New York spectaculair.

We krijgen er geen genoeg van. Langzaam zien we de zon achter de horizon zakken. De laatste zonnestralen maken plaats voor het heldere schijnsel van de maan. Het vrijheidsbeeld ontsteekt haar toorts, de stad verandert in een zee van licht. Mooier wordt het niet. Het is letterlijk het hoogtepunt van ons bezoek aan New York.

Op onze laatste dag in New York nemen we de gratis ferry naar Staten Island en varen dicht langs het Vrijheidsbeeld dat hier al 130 jaar lang inwoners, migranten en toeristen verwelkomt. Op de terugweg hebben we een prachtig zicht op de indrukwekkende skyline van New York.

Onze laatste middag in New York brengen we door in Central Park. Het is het bekendste park van New York en wellicht zelfs van de Verenigde Staten. Dit immense park van ruim 340 hectare is een plek waar New Yorkers even kunnen ontsnappen aan het drukke stadsleven. Vijvers, fonteinen, beelden, honkbalvelden en tennisbanen, we komen het allemaal tegen tijdens onze wandeling door het park.

Donderdag: op weg naar huis

Op woensdagavond pakken we de metro naar het vliegveld van New York. We nemen afscheid van de stad. New York was het perfecte einde van onze wereldreis. Een reis die nu echt ten einde is. We nemen ontzettend veel mooie herinneringen mee naar huis. Het was de reis van ons leven, een droom die uitgekomen is. We hebben van elk moment genoten. Voor ons staat wel vast dat het niet bij deze ene wereldreis blijft. We maken inmiddels al druk plannen voor een volgend avontuur.

Via Kopenhagen vliegen we naar Amsterdam. Rond kwart over 4 in de middag van donderdag 16 februari zetten we de landing in. De ons zo bekende slootjes, weilanden en rivieren doemen op. Koeien en schapen veranderen van kleine stipjes in duidelijk herkenbare dieren. Na 15 vluchten, een kennismaking met 8 nieuwe landen en een volledig rondje aardbol zijn we weer thuis. Een raar en onwerkelijk gevoel. Voor de laatste keer halen we onze backpack van de bagageband. En dan is het zover: het weerzien met onze familie. Zodra de schuifdeuren open gaan, zien we ze staan. En dat is toch wel een bijzonder moment. We worden overladen met knuffels, bloemen en ballonnen. Het is heel fijn iedereen weer te zien. We gaan nog even met elkaar eten en dan rijden we naar huis. Vanavond slapen we in ons eigen bed.

Bedankt!

We willen iedereen bedanken die via ons blog met ons is meegereisd. Bedankt voor alle leuke en lieve reacties. Bedankt ook voor alle lieve kaartjes, appjes en berichtjes bij en na thuiskomst. Echt fantastisch! We vonden het fijn om onze belevenissen op deze manier te kunnen delen. In de komende maanden zullen we op ons reisblog zeker regelmatig terugblikken op onze reis. En natuurlijk gaan we snel weer op reis. Ook die belevenissen zijn te volgen via onze website. Vind je het leuk om op de hoogte te blijven? Vul dan zeker even je naam en e-mailadres in op onze website. Je krijgt dan een e-mail toegestuurd wanneer we een nieuw bericht plaatsen. Wil je nu onze wereldreis ten einde is geen berichtjes meer ontvangen, dan schrijf je je via de website net zo makkelijk uit.

Een reactie op “Wereldreis week 24 & 25: Cuba (4) en New York

• 4 maart 2017 at 18:33
    Permalink

Dit was dan het einde van jullie prachtige reis. Voor jullie vonden we het jammer dat het voorbij was. Maar wij zijn weer heel blij om jullie in levende lijve te zien.
    Het belangrijkste is echter dat jullie droom is uitgekomen en dat jullie weer gezond terug zijn. En nu maar plannen maken voor een volgende reis. Bedankt voor de prachtige verslagen. Zo voelde het toch of we heel dichtbij jullie waren en het mee te beleven.