Wereldreis week 15: Verenigde Staten (2)

Afgelopen week verkenden we het paradijselijk mooie Oahu. We maakten een fantastische wandeling naar de vulkaankrater Diamond Head, flaneerden over Waikiki Beach en waagden ons aan het wereldberoemde Hawaiiaanse Shave Ice. We genoten van de geplooide, groene bergen die we nog nergens anders zagen, zwommen in het turkoois blauwe water bij Kailua Beach en bezochten het indrukwekkende Pearl Harbor. Het was een fantastische week op een magisch eiland.

Zondag: Aloha Hawaii

Onze eerste volle dag op het zonnige Hawaii belooft een hele natte te worden. De afgelopen week heeft het hard gewaaid op het eiland. Ook is er veel regen gevallen. Het is december en dat is samen met januari een van de natste maanden op Oahu. Wanneer we rond half 10 wegrijden, is de lucht grijs en grauw. We zijn nieuwsgierig naar het eiland dat 71km lang en 48km breed is. We rijden langs de noordkust, wereldberoemd om zijn stranden met huizenhoge golven. Het eerste dat ons opvalt zijn de spectaculaire, geplooide groene bergen. Scenes uit films en series als Jurassic Park, Godzilla en Lost zijn tegen de achtergrond van deze intens groene bergen opgenomen.

Aan de westkant van de noordkust vinden we de surfstranden. Door het trieste weer stralen ze vandaag helaas niet de sfeer uit die ze op andere dagen waarschijnlijk wel uitstralen. Het begint steeds harder te miezeren. Al snel gaat de miezer over in regen. We zijn op zoek naar het Hawaii-gevoel, maar kunnen het maar moeilijk vinden. We vinden het eiland ook erg druk. Overal rijden auto’s, staan huizen en zijn mensen. Dat is natuurlijk ook niet zo gek wanneer je bedenkt dat 2/3 van de bevolking van Hawaii op dit eiland woont. Thuis al keken we uit naar de foodtrucks van Oahu. In de regen zien ze er toch minder aantrekkelijk uit. Uiteraard laten we de regen onze dag niet bederven en gaan voor een echte Amerikaanse hamburger. De hamburger is heerlijk en laat ons het natte weer voor een moment vergeten.

Koud is het met 27 graden zeker niet. We gaan dan ook gewoon snorkelen bij Shark’s cove, een rotsachtige baai waar we van andere reizigers goede verhalen over hebben gehoord. Het uitzicht over de in zee gelegen rotsen is er prachtig. Bij elke golf stroomt het water over de rotsen. Brede watervallen zijn het gevolg. Het snorkelen valt er tegen. Het water is erg ondiep waardoor het zwemmen over de rotsen lastig is. We houden het voor vandaag voor gezien en rijden terug naar ons fijne appartement. Het Hawaii-gevoel moeten we nog even zien te vinden.

Maandag: vulkanen en strand

Via de oostkust van het eiland rijden we naar de vulkaankrater Diamond Head. In tegenstelling tot gisteren is het vandaag prachtig weer. De zon schijnt volop. Alles ziet er gelijk heel anders uit. De oostkust van Hawaii wordt, vanwege de vele wind aan deze kant van het eiland, ook wel de Windward Coast genoemd. De Windward Coast beslaat een groot deel van de oostkust van Oahu. Pittoreske dorpjes liggen verscholen tussen het groen van de Koolau Mountains. De kust wordt gesierd door witte zandstranden en een turkoois blauwe zee. We genieten van het uitzicht over de kuststrook met zijn sneeuwwitte branding. Golven rollen zich op tot krullen die we alleen van stripboeken kennen. De zon schittert op het water waar surfers proberen de perfecte golf te vinden om te berijden.

De glooiend, groene heuvels van de uitgedoofde vulkaan Diamond Head domineren de skyline van Honolulu. We volgen een pad van ruim een kilometer naar de top. Het is een makkelijke wandeling over een onverhard pad en lavageulen.

Halverwege de wandeling passeren we een 200 meter lange en smalle tunnel. Om ons heen horen we mensen hijgen, puffen en steunen. We kunnen wel merken dat we de afgelopen maanden veel geklommen en gelopen hebben. Onze hartslag gaat nauwelijks omhoog. Een kleine 200 treden brengen ons uiteindelijk naar een uitkijkplatform. We genieten van de verkoelende zeebries en het geweldige uitzicht over Waikiki Beach en Honolulu. In de verte zien we de Grote Oceaan die eindeloos lijkt door te lopen tot aan de horizon.

Natuurlijk slaan we het wereldberoemde Waikiki Beach niet over. Met een oppervlakte van 4km2 strekt Waikiki zich uit langs de zuidkust van het eiland Oahu. Wanneer we over de bruisende boulevard lopen met zijn palmbomen, parelwitte zand en intens blauwe zee weten we dat we op Hawaii zijn.

We vinden Waikiki geweldig. De gezellige café’s, de levendigheid en de vele souvenirswinkels. Tegen alle verwachting in vinden we dat juist hier ontzettend leuk. We zien zoveel leuke souvenirs dat we er hebberig van worden. We moeten deze week echt nog een keer terug komen om er een aantal van te kopen.

Dinsdag: poederwit zand en een turkoois blauwe zee

De Nuuanu Pali Lookout is een van de beste plekken op Oahu voor een panoramisch uitzicht over de oostkust van het eiland. Voor vandaag is goed weer voorspeld. De komende dagen ziet het er minder uit. En omdat uitzichten altijd mooier zijn bij droog, helder en zonnig weer rijden we vanochtend eerst naar dit uitzichtpunt. We zijn niet alleen. Negen grote bussen met toeristen blokkeren de weg naar het parkeerterrein. Omdat deze toeristen op een excursie zijn waarbij ze heel Oahu in een dag willen fotograferen, zijn ze ook al snel weer vertrokken. In alle rust kunnen we genieten van het adembenemende uitzicht over de schilderachtige kustlijn van het oostelijk deel van het eiland. Brede, groene dalen strekken zich voor ons uit. Zon en schaduw trekken een scherpe grens door het landschap. De indrukwekkende Koolau Mountains rijzen hoog boven de dalen uit.

De middag brengen we door op het poederwitte strand van Kailua. Kailua Beach is uitgeroepen tot een van de mooiste stranden van Amerika. Mooi is het zeker. De zee is turkoois blauw, het water heerlijk warm. Het vier kilometer witte zandstrand ligt prachtig tegen de achtergrond van de Koolau Mountains. Tientallen kajaks kabbelen op het water. De wind helpt ze een handje bij het bereiken van hun bestemming. Dit is het Hawaii zoals we dat kennen van foto’s. Adembenemend mooi.

Woensdag: kerstsfeer op Hawaii

De dag begint bergop met een wandeling naar de Makapuu vuurtoren. De vuurtoren ligt aan de oostkust van Oahu. Hij staat op een 183 meter hoog klif. Via een goed wandelpad lopen we omhoog. Het is drukkend warm vandaag. Al snel zijn we hoog genoeg om te kunnen genieten van de adembenemende uitzichten over de oceaan en de oostkust van Oahu. In de verte zien we de Hawaiiaanse eilanden Molokai, Lanai en Maui liggen. Wanneer we na 40 minuten klimmen de vuurtoren bereiken, zien we dat deze helaas is ingepakt in wit plastic. Met een rode strik erom kan hij zo voor kerstkado doorgaan.

Om in de kerststemming te komen kopen we in Kailua een streng kerstlichtjes. We zijn gek op kerst. De sfeer, de lichtjes, het opzetten van de boom, de kerstmuziek. We vinden eigenlijk alles leuk aan kerst. Gelukkig zijn de Amerikanen net zo gek op kerst als wij. We kijken onze ogen uit. Het kan niet gek genoeg. Overal hangt decoratie, winkels zijn versierd, mensen lopen met rendieroren over straat en overal klinkt kerstmuziek. In de winkels is geen nee te koop. Van elfjespyjama’s tot kerstballen in alle soorten en maten en van enorme kerstbomen tot uitbundige kerstlichtversiering. We vinden het fantastisch. We hangen de kerstverlichting op in onze lanai. ’s Avonds kijken we een kerstfilm. Tot aan kerst worden er op Hallmarkchannel de hele dag door kerstfilms gedraaid. Als we nu, ondanks het warme weer, niet in de kerststemming komen…

Donderdag: op jacht naar souvenirs

De regen komt met bakken uit de hemel. Een perfecte dag om souvenirs te kopen als herinnering aan het bijzondere Hawaii. We rijden naar Waikiki en drinken daar eerst een kop koffie bij Coffee Beans. De zaak ademt een gezellige sfeer uit. Kerstmuziek klinkt door de sfeervol aangeklede ruimte. We maken het ons gemakkelijk en blijven er langer dan gepland. We hebben geen haast.

In Waikiki vinden we alle souvenirs die we zoeken. Natuurlijk koop ik een schudbol met een hoelameisje. Het is de vierde schudbol deze reis. Dirk koopt een Hawaii-shirt. Voordat we vertrokken wist hij al dat hij op Hawaii in ieder geval een Hawaii-shirt wilde kopen. Ze zijn er hier in overvloed. Niet zo goedkoop als we hadden gedacht. De prijs varieert van 10 dollar tot ver over de 100 dollar. De shirts zijn duidelijk niet alleen voor de toeristen bedoeld. We zien er veel mannen in rondlopen. Ook veel niet toeristen. Dirk koopt er een voor 15 dollar. Niet zo’n opzichtige, maar een witte met een bescheiden afbeelding. Ook kopen we nog een kentekenplaat van Hawaii. Vanwege de veel voorkomende regenbogen op Hawaii heeft het de bijnaam regenboogstaat gekregen. Op de kentekenplaat van Hawaii vind je de regenboog terug. Een mooie herinnering aan ons verblijf hier.

Vrijdag: shave ice in historisch Haleiwa

Aan de noordkust van Oahu ligt Haleiwa. Via de landelijke noordkustroute rijden we in een rustig tempo naar dit historisch interessante stadje. De rijstijl van de Amerikanen is duidelijk een stuk rustiger dan wij in Nederland gewend zijn. Het komt maar zelden voor dat we harder mogen rijden dan 45 mijl, oftewel 72 km, per uur. We moeten vaak even gas terugnemen. De route langs de noordkust is een stuk rustiger dan de routes die langs het zuiden van het eiland gaan. Die routes lopen dwars door Honolulu. We genieten van de natuur, de rust en de surfers die ondanks de regen gewoon de golven hebben opgezocht. Langs de weg worden lokale delicatessen zoals ananassen en kokosnoten te koop aangeboden. Wanneer we na een uur rijden Haleiwa bereiken, is het droog en schijnt de zon.

Haleiwa ademt een fantastische sfeer uit. Oude pakhuizen gaan er samen met moderne boetieks, galeries en restaurants.

Overal vinden we foodtrucks. De vrolijk gekleurde gebouwen in Haleiwa zien er nog net zo uit als 100 jaar geleden. We wanen ons even terug in de tijd. We eten Thais bij een van de foodtrucks, een heerlijke lunch.

Na de lunch gaan we op zoek naar Matsumoto Shave Ice. We hebben gelezen dat het eten van geschaafd ijs bij Matsumoto een must is wanneer je op Hawaii bent. Dat hebben duidelijk meer mensen gelezen, want het is er behoorlijk druk. We sluiten achteraan in de rij en bestellen een Hawaii Shave Ice. De medewerkers van Matsumoto werken als een geoliede machine. Nog geen minuut later hebben we een vrolijke bak met drie kleuren geschaafd ijs in onze handen: ananas oranje, kokos roze en banaan blauw. Het smaakt heerlijk. Veel lekkerder dan we hadden verwacht.

Zaterdag: Pearl Harbor

Op onze laatste dag op Oahu brengen we een bezoek aan Pearl Harbor. Afgelopen woensdag was het precies 75 jaar geleden dat Pearl Harbor werd getroffen door Japanse bommenwerpers. Voor Amerika was dit het begin van de Tweede wereldoorlog.

Ons bezoek aan Pearl Harbor begint met een aangrijpende documentaire waarin we te zien krijgen wat er zich die 7e december 1941 allemaal heeft afgespeeld. Een van de zwaarst getroffen schepen tijdens het bombardemment die dag was de USS Arizona. 1177 matrozen kwamen om. Ze zonken met het schip en vonden daar hun laatste rustplaats. Na de documentaire maken we een boottochtje naar het monument dat voor de USS Arizona is opgericht. Het monument drijft boven het wrak en is te bekijken door glas. De namen van de omgekomen Amerikanen zijn gegraveerd in het monument. Het maakt diepe indruk op ons.

Na het bezoek aan de USS Arizona gaan we aan boord van de USS Bowfin, een onderzeeër die tijdens de Tweede Wereldoorlog dienst deed in de Pacific. Als bijnaam kreeg ze de “Avenger of Pearl Harbor”. Precies een jaar na de aanval op Pearl Harbor begon ze aan haar eerste missie. Ze bracht maar liefst 16 Japanse zeeboten tot zinken. Terwijl we door de nauwe gangen lopen, proberen we ons een voorstelling te maken hoe het moet zijn geweest om diep onder de zeespiegel op zoek te gaan naar de vijand. Het lijkt ons heel beangstigend. We bekijken de commandoruimte, staan even aan het roer en zien hoe de mariniers sliepen. We vinden een aantal slaapplekken pal boven de torpedo’s. Heel bizar.

We eindigen ons bezoek met een rondleiding over het slagschip de USS Missouri. Op 2 september 1945 werd op dit schip de overgave van Japan getekend waarmee officieel een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog. De USS Missouri ligt vandaag de dag aangemeerd op Ford Island in loodrechte lijn van de gezonken resten van de USS Arizona. Daarmee worden het begin en het einde van de Tweede Wereldoorlog voor Amerika gesymboliseerd. We lopen over de drie dekken van het schip waar geen einde aan lijkt te komen. Het schip is 270 meter lang en 33 meter breed. Zelfs met de pijlen die aangeven welke kant we op moeten, lukt het ons om te verdwalen. We dwalen door de ruimtes van de officieren, bekijken de tentoonstelling over de geschiedenis van het schip en lopen over het dek waar Generaal MacArthur de Japanse overgave op 2 september 1945 aanvaardde.

Om half 5 rijden we het terrein van Pearl Harbor weer af. Het was een dag vol indrukken. We hebben een stukje geschiedenis beleefd, mochten een kijkje nemen op een echt zeeslagschip en kregen de kans om mee te maken hoe het is om op een onderzeeër te leven. Het was een dag die we niet snel zullen vergeten.

Terugblik op week 15

Hoogtepunt: het indrukwekkende bezoek aan Pearl Harbor. Een goede tweede plek krijgt de wandeling naar de top van vulkaankrater Diamond Head.
Lekkerste eten: de padthai bij de foodtruck in Haleiwi.
Meest irritant: de drukte op Oahu. Voor zo’n klein eiland wonen er relatief veel mensen. Daardoor is er veel verkeer op de weg, is het lastig een parkeerplek te vinden en vind je (bijna) overal mensen.
Meest verrassend: de enorme variatie op het relatief kleine eiland Oahu. Niet alleen de natuur zelf was erg afwisselend, ook was er veel afwisseling tussen cultuur en natuur, in weersomstandigheden en was er een grote variatie tussen drukke gebieden en rustige gebieden. Het ene moment bevonden we ons in de drukke stad, het andere moment reden we midden in de natuur op een rustige weg.
Lekkerste snack: de Malasadas, een echte Hawaiiaanse snack die het midden houdt tussen een doughnut en een oliebol met kaneelsuiker.
Meevaller: de prijs van de benzine. Hawaii is op veel vlakken een duur land, maar de benzine is er met gemiddeld 70 eurocent per liter goedkoop.
Tegenvaller: het regenachtige weer. We hebben veel mooi weer gehad, maar toch ook wel drie (grotendeels) regenachtige dagen.
Opvallend: dat de koelkast in ons appartement op Oahu minstens twee keer zo groot was als onze koelkast thuis. Hij had bovendien een automatische ijsblokjesmaker. Om het half uur viel er een lading ijsblokjes in een bak in de vriezer. Zo grappig.
Aantal gelezen boeken tot nu: Dirk, 33 boeken (favoriete boek afgelopen week: Zustermoord, Tess Gerritsen); Annique, 17 boeken (favoriete boek afgelopen week: De Nachtegaal, Kristin Hannah).
Het weer deze week: 25 tot 28 graden, benauwd, vochtig, soms zonnig en af en toe ook veel regen.
Handig: de strandstoelen hier hebben rugbanden, zodat je ze op je rug mee kunt nemen naar het strand. Een geweldige uitvinding. Thuis willen we ze ook. We hebben ze in Nederland alleen nog nooit gezien.
Leuk om te weten: dat Hawaii maar twee seizoenen kent, een zomerseizoen en een winterseizoen. De zomer loopt van mei tot oktober en heeft een gemiddelde dagtemperatuur van 29,4 graden. De winter loopt van november t/m april en heeft een gemiddelde dagtemperatuur van 26,6 graden. Ook ’s nachts zakt de temperatuur zelden onder de 16 graden. Reden dat de ramen hier altijd open staan en de mensen op Hawaii vaak een grotere buitenveranda hebben dan woonkamer.
Gezellig: we zijn dan dit jaar misschien niet thuis met kerst, we proberen er toch alles aan te doen om in de kerststemming te komen. Zo hebben we kerstlichtjes gekocht die we hebben opgehangen op onze veranda en keken we op Oahu elke avond een kerstfilm. Op Hallmarkchannel zenden ze tot aan kerst de hele dag kerstfilms uit. Keuze genoeg dus.
Budget: voor Hawaii hebben we een dagbudget vastgesteld van €175,- In onze eerste week op Hawaii gaven we gemiddeld €166,13 uit. Daarvan ging €83,19 per dag op aan de accommodatie en €30,- per dag aan de huur van onze Nissan Versa. Het bezoek aan Pearl Harbor kostte ons voor de entree van de USS Bowfin, de USS Missouri, een aandenken en wat eten en drinken rond de €100,- Ondanks deze grote uitgave zitten we prima binnen het door ons vastgestelde budget.
Bestemming week 16: komende week vliegen we naar Big Island, het grootste eiland van Hawaii. Op Big Island willen we in ieder geval een bezoek brengen aan het Volcanoes National Park, een paar mooie ritten maken over het eiland en uiteraard heerlijk relaxen op de paradijselijke stranden en snorkelen in de azuurblauwe zee.

8 reacties op “Wereldreis week 15: Verenigde Staten (2)

• 16 december 2016 at 11:27
    Permalink

Dag Annique en Dirk, wat een verrassend mooie foto’s van Hawaii. Het is genieten om jullie nieuwsbrief te lezen en interessant. Indrukwekkend het bezoek aan het strijdtoneel van WO 2, zoveel mensenlevens verloren en wat daar nog uit voort zou komen.
    Fijn dat jullie kerst in stijl gaan vieren, we wensen jullie een mooie feestdag en natuurlijk alvast een gezond en avontuurlijk 2017.
    Jessie en Evert

• 21 december 2016 at 21:32

Hoi Jessie en Evert,

We boffen dat we zoveel mooie en indrukwekkende dingen zien en beleven. Het blijft ook leuk om te horen dat jullie zo meegenieten.

Vanuit LA wensen we jullie ook fijne dagen toe en een gezond 2017!

• 16 december 2016 at 22:03
    Permalink

Wat prachtig om weer te lezen en skitterend foto’s en zie dat jullie heerlijk genieten.Hier ga ik morgen de kerstboom opzetten en ik hoop dat jullie nog veel reis plezier hebben .Alvast fijne kerstdagen.
    Groeten rennie

• 21 december 2016 at 21:35
      Permalink

Jij ook een fijne kerst en een goed en sportief 2017 gewenst!
      Wij zitten met kerst in Las Vegas dus bij ons zal het aan lichtjes en over-the-topness niet ontbreken.

• 18 december 2016 at 11:29
    Permalink

En alweer hebben we genoten van een prachtig verslag. En we kunnen ons voorstellen dat het bezoek aan Pearl Harbour veel indruk heeft gemaakt.
    Als je zo’n plek bezoekt voel je wat al die mensen hebben meegemaakt.
    Maar wat hebben jullie ook leuke dingen beleefd. Jullie moeten zo langzamerhand wel een ijzeren conditie hebben.
    Veel plezier op Big Island.

• 21 december 2016 at 21:37
      Permalink

Inderdaad naast de mooie dingen zijn ook de indrukwekkende dingen de moeite waard. We blijven onszelf bevoorrecht vinden dat we dit allemaal kunnen doen.

• 21 december 2016 at 13:29

Hallo Annique en Dirk, ontzettend leuk om jullie verslagen te lezen, ga zo door ! We hebben morgen een ‘High Lunch’, een nieuwe variant van onze jaarlijkse traditie. Helaas zijn jullie er dit keer niet bij maar jullie zullen ook genoeg leuke dingen gaan doen, zo voor kerst. Fijne feestdagen en geniet van de komende weken ! Groetjes, Janita

• 22 december 2016 at 00:26

Hoi Janita,

Jammer dat we de high lunch moeten missen. Je kan niet alles hebben he?
      Veel plezier morgen.
      Voor jou ook fijne dagen en een fantastisch 2017 gewenst.