Mountainbiketocht Ubud

Vanochtend mogen we gelukkig iets later opstaan dan de afgelopen dagen. Om kwart voor 7 gaat de wekker.
Een uur later worden we door een busje van Bali Eco Cycling opgehaald voor ons avontuur van vandaag: een dagje mountainbiken door midden-bali. Samen met 8 andere toeristen rijden we 45 minuten naar het plaatsje Penelokan. We zitten dan inmiddels al behoorlijk hoog. In Penelokan beginnen we de tour van vandaag met een ontbijt. Hierbij hebben we het meest geweldige uitzicht dat we ons kunnen wensen: we kijken uit op het Baturmeer en de daarnaast gelegen Baturvulkaan. Het is een uitgebreid ontbijtbuffet, van Balinese pannekoekjes met banaan en nasi goreng tot aan Balinese black rice pudding toe. In het zonnetje genieten we van het fantastische uitzicht en van ons ontbijt. Na het ontbijt rijden we naar een plantage. We krijgen op deze plantage uitleg over alles wat hier groeit: vanille, cacao, kaneel en vele soorten koffiebonen. Ook mogen we verschillende koffie, thee en cacaosmaken proberen. Op de plantage wordt bovendien de duurste koffie ter wereld verbouwd: Luwakkoffie. De koffie is zo duur, omdat deze zijn smaak krijgt doordat het vruchtvlees van de pit voor roostering eerst moet worden gegeten door de loewak, een civetkatachtige. Door fermentatie krijgt de boon zijn smaak. Aangezien de ontlaste bessen moeilijk te vinden zijn, is de prijs zeer hoog en heeft de koffie een exclusief karakter. Voor slechts 5 euro kan de koffie geprobeerd worden. Nadat Dirk is bijgekomen van dit enorme bedrag voor een kop koffie, en na wat overreding van de kant van Annique, bestelt hij toch zo’n bijzonder kopje koffie. We zijn tenslotte maar één keer op Bali. Na de koffieproeverij proeven we ook nog enkele exotische vruchten die op de plantage groeien.

Vervolgens worden we naar het startpunt gebracht van onze mountainbiketour. De tocht is 25 km lang en gaat grotendeels bergafwaarts. We rijden over rustige wegen door dorpjes en langs rijstvelden. Van alle kanten worden we door kinderen begroet. Het is een geweldige ervaring. Onderweg stoppen we meerdere keren. Zo mogen we “helpen” bij het oogsten van de rijst op de rijstvelden, bezoeken we een echte Indonesische compound waar we kunnen zien hoe de Balinezen leven en stoppen we bij een enorme Banyanboom. Na 25 km zit de tocht er helaas alweer op. Het is dan inmiddels half 3. We eindigen de tour met een geweldige Balinese lunch, ook dit keer weer op een mooie locatie. Om half 5 worden we weer bij ons hotel afgezet. We trekken snel onze zwemkleding aan en koelen nog even lekker af in het zwembad. Na het douchen boeken we nog een shuttlebus voor morgen naar Munduk, een plaatsje in de bergen van Bali. Bij het pinnen komen we er achter dat we één van de betaalpasjes kwijt zijn. Waarschijnlijk zijn we deze verloren in Yogyakarta of hebben we deze in de vorige pinautomaat laten zitten. Dirk zijn vader is zo lief de pas gelijk voor ons te laten blokkeren. Nog heel erg bedankt hiervoor! Niets aan de hand dus, we hebben nog 3 pasjes bij ons en er is met de vermiste pas verder niets afgeschreven. Na het avondeten, dat we gezien de late lunch maar minimaal hebben gehouden, lezen we nog wat. Morgen om 11 uur worden we opgehaald voor de rit naar onze volgende bestemming: Munduk.