Op weg naar de Cameron Highlands

Om iets over half 8 staat vanochtend een mini-busje klaar om ons naar het busstation te brengen, waar we zullen overstappen op de “grote” bus naar de Cameron Highlands. Om 8 uur vertrekken we in een zeer luxe bus met brede stoelen die in zijn geheel achterover kunnen. Ook is er veel beenruimte en een voetenbankje. In een comfortabele rit van 6 uren rijden we naar de Cameron Highlands. De laatste twee uren is het uitzicht prachtig. Overal jungle, rijstvelden en -vanaf een kilometer of 30 voor onze eindbestemming: Tanah Rata- aardbeienplantages en theeplantages. Cameron Highlands ligt op ongeveer 1500 meter hoogte. Het klimaat is hier dan ook een stuk koeler, de temperatuur komt zelden boven de 22 graden. Een kwartier voordat we Tanah Rata bereiken, betrekt de lucht, wordt de kraan open gezet en komt de regen met bakken uit de hemel. Het lijkt er niet op dat het snel droog zal worden. We trekken de regenhoezen over onze rugzakken heen en doen zelf de poncho aan. Het hotel dat we geboekt hebben, ligt gelukkig op nog geen 300 meter van het busstation.

Het hotel past geheel in de stijl van de Engels aandoende omgeving van de Cameron Highlands met zijn vele theeplantages. We drinken een kop thee op onze kamer, wachten tot de bui wegtrekt en lopen dan naar het dorp. Een gezellige straat met winkeltjes en restaurants. Het is inmiddels 4 uur en we hebben nog niet geluncht. We kiezen voor een Indiaas restaurant. We zijn inmiddels 20 dagen op reis en vandaag is de eerste dag dat we de zee niet zien en er ook niet bij in de buurt zijn. Na de lunch lopen we nog wat in de omgeving. De temperatuur is wel even wennen. Van 38 naar 22 graden is alsof de zomer omslaat in de winter. We boeken voor morgen een tour van een halve dag, waarbij we onder meer een korte jungletrek zullen maken, kunnen gaan genieten van het uitzicht vanaf het hoogste punt in de Cameron Highlands en een theeplantage gaan bezoeken. Omdat we laat hebben geluncht, slaan we het avondeten over. Bij de supermarkt halen we nog wat te drinken. Dan gaan we terug naar het hotel. Morgen is er weer een dag.