Bountygevoel op Koh Kradan

Vandaag reizen we naar Koh Kradan, een (zo hebben we gelezen) paradijselijk eiland in de Andaman Zee. Volgens onze voucher zal om 9.15 uur een busje voorrijden dat ons naar de pier in Trang zal brengen. Een rit van ongeveer 2,5 uur. Wanneer we om half 10 nog niet zijn opgehaald, denken we even dat ze ons zijn vergeten en dat het paradijs aan onze neus voorbij gaat. We vragen de receptioniste even te bellen met de reisorganisatie waar we onze tickets hebben geboekt. Ze zijn onderweg. De minuten verstrijken en we beginnen ons af te vragen of ze naar ons onderweg zijn of al naar Trang met een busje overige toeristen. Dan rijdt om 10 uur toch het busje voor dat ons, inderdaad in 2,5 uur, naar de pier van Trang brengt. Er hangt vandaag blijkbaar vertraging in de lucht, want ook de boot die ons naar het paradijs moet varen heeft vertraging. In plaats van om 13.00 uur vertrekken we anderhalf uur later. De tocht is slechts een half uur. Midden op zee ligt de halte voor Koh Kradan. In de verte zien we ons een longtailboot tegemoet varen. Midden op zee stappen we van de grote boot in de longtailboot. We bedenken hoe het vast en zeker elke keer weer zeer grappig is om te zien voor het Thaise bootpersoneel hoe die toeristen die helemaal niets gewend zijn al wiebelend en zwabberend overstappen in de longtailboot. We brengen het er echter zonder kleerscheuren vanaf en zijn al lang blij.

We worden afgezet aan het strand van Koh Kradan en lopen dan nog 10 minuten, met de voeten in zee, naar onze accommodatie. We hebben een gratis upgrade gekregen en zitten in een prachtige bungalow aan zee. We kleden ons snel om en koelen af in zee. Koh Kradan is een rustig eiland met slechts 5 of 6 accommodaties. Winkeltjes, bars en restaurants zijn er niet. Behalve dan de restaurants van de accommodaties. Er wonen, anders dan het personeel van de accommodaties, ook geen mensen op Koh Kradan. Het water is er prachtig blauw en het strand spierwit. Doe je ogen dicht en denk aan een bountyeiland en daar is Koh Kradan. Ook de dag daarop brengen we aan zee door. We kunnen bijna niet ophouden met snorkelen. Het koraal is hier zo prachtig dat je blijft zwemmen. Ook hier vinden we niet alleen koraal in de mooiste kleuren, maar ook weer veel vissen. Zonder twijfel een van de mooiste plekken van Thailand waar we hebben gesnorkeld. Tussen het snorkelen door lezen en eten we wat. We hebben inmiddels een behoorlijk kleurtje gekregen. Waar relaxen al niet goed voor is. Tegen de avond lopen we via een junglepad naar de andere kant van het eiland. Daar ligt Sunset Beach, dat moet de juiste plek zijn om een mooie zonsondergang mee te maken. Het strand vult zich snel wanneer de zon steeds lager aan de hemel staat. Als een grote, ronde oranje bol zakt hij rond half 7 achter de horizon. Een mooi gezicht. We lopen snel terug via het rotsige junglepad om zo nog een laatste licht mee te kunnen pakken. ’s Avonds genieten we van een heerlijke curry bij onze accommodatie waar ze prima eten blijken te hebben. Morgen nog zo’n heerlijke dag op dit bountyeiland. We boffen maar!