3 eilanden snorkeltour

Om 8:30uur worden we opgehaald voor onze 3-eilanden snorkeltour. De boot ligt aan de pier vlakbij ons hotel (50m), maar we rijden de tegengestelde richting op. Het blijkt dat het ontbijt, dat inclusief is, bij de tour niet op de boot wordt gehouden maar bij een guesthouse. Het ontbijt bestaat uit een baguette met jam en een kop thee. Leuk om de Franse invloed hier terug te zien. Na niet al te lange tijd worden we bij de pier vlakbij ons hotel afgezet. Naast ons zijn er nog zo’n 20 andere toeristen die aan de excursie deelnemen. Hieronder twee Duitse jongens met wie we van Koh Chang naar Siem Reap zijn gereisd. De wereld is klein. We stappen op de boot. Het is een mooie middelgrote boot met aan beide kanten zitbanken, in het midden een grote tafel met banken eromheen en een bovendek. Met gemiddelde snelheid zetten we koers naar het eerste eiland: Koh Tres Het is ongeveer een uurtje varen. Dan is het zover en kan er vanaf de boot in zee gedoken worden om te snorkelen. Het koraal is hier met name grijs. Er zijn grote scholen vissen te zien, ook spot Dirk nog een octopus.

We blijven 45 minuten voor anker liggen bij Koh Tres en varen dan naar Koh Russey (in de volksmond ook wel bamboe eiland genoemd), een groter eiland waar we ook aan land kunnen. Na een half uur te hebben gevaren, worden we -via een overstap op een longtailboot- afgezet op het strand van Koh Russey. De bemanning gaat in de weer met de BBQ en het voorbereiden van onze lunch, Dirk neemt nog een duik in het water en ik zoek een ligstoel op om wat te lezen. Koh Russey heeft een prachtig wit strand en is nagenoeg onbewoond. Het is er dan ook rustig. De lunch bestaat uit rijst, salade, een baguette en barracuda (grote zeesnoek) van de BBQ. We hebben beide nog niet eerder barracuda gegeten, maar hij smaakt goed. Niet te zout en een beetje vlezig. Ook softdrinks zijn bij de prijs van de tour van slechts 15 dollar inbegrepen. We drinken er dan ook een lekker koud colaatje bij. Na de lunch hebben we nog wat tijd om te relaxen en daarna worden we door de longtailboot weer afgezet bij de tourboot en varen we richting het laatste eiland van de tour: Koh Chalum.

Na opnieuw een half uur varen bereiken we het kleine eilandje Koh Chalum. Hier snorkelen we weer vanaf de boot. Het grootste deel van de groep vindt het mooi geweest voor vandaag en blijft aan boord. Dirk en ik duiken in zee om de onderwereld hier te bewonderen. Het is echt prachtig. Veel, voornamelijk “geschubd”, koraal. Hier en daar zien we naast het grijze koraal ook wat blauw en groen koraal. Ook zien we veel anemonen en dus veel nemovisjes. Na een half uur houden we het voor gezien en gaan we weer aan boord. We varen rustig terug naar Serendipity Beach. Onderweg zien we nog een groot aantal zwemmend kwallen, een mooi schouwspel. Ook zien we een aantal vliegende vissen. Helemaal te gek natuurlijk. We hebben dit nog nooit eerder gezien. De vissen lijken over het water te zweven en “lopen” met een enorme snelheid met hun staart over het water.

Om 4 uur zijn we weer terug bij het hotel. We gaan ons douchen, lezen nog wat op het balkon en gaan dan richting strand om iets te eten. We zoeken een gezellig tentje met mooie lampionnetjes uit en kiezen vandaag voor een amok curry en een beef lok lak, de twee Cambodjaanse specialiteiten. Uiteraard bestellen we hier ook twee biertjes bij. Zodra we besteld hebben, begint het te druppen. In beginsel blijft het bij druppen. Wanneer het iets harder begint te regenen, wordt er vliegensvlug een parasol voor ons gehaald. Zo kunnen we gewoon buiten blijven zitten. Het eten smaakt weer prima. We bestellen een tweede biertje en lezen nog wat. Rond 9 uur gaan we terug naar onze kamer. We pakken onze spullen bij elkaar en laden alle elektronische apparaten op. Morgen vertrekken we naar Koh Rong voor 4 nachten. Opladen kan daar alleen in het restaurant. We kijken uit naar ons verblijf op het eiland. Eindelijk even geen wekker en niet vroeg opstaan. De afgelopen twee weken ging de wekker altijd tussen 6 uur en half 8 ’s ochtends. Wel even fijn om gewoon door het ruisen van de zee of het geluid van vogels wakker gemaakt te worden. Voor we van het paradijselijk eiland kunnen gaan genieten, morgen toch nog een keer vroeg opstaan: om kwart over 6 gaat de wekker.