Koh Phi Phi to the top

Laten we even beginnen met jullie te bedanken voor al jullie leuke reacties op onze website. Het is zo leuk om iets te horen vanuit Nederland. Eerlijk is eerlijk, het is natuurlijk ook erg leuk om te weten dat onze belevenissen gelezen worden. Blijf dus vooral reageren, wij worden er elke keer ontzettend blij van!

Vanochtend staan we vroeg op. We willen de “klim” naar het Koh Phi Phi viewpoint gaan maken en hopen door dit vroeg op de dag te doen de ergste hitte voor te zijn. Om kwart voor 8 gaat de wekker en om kwart over 8 beginnen we de tocht. Eerst lopen we richting dorp, we hebben begrepen dat we na de drogist af moeten slaan. Dat doen we dus ook. Het is af en toe even vragen naar de weg, maar langzamerhand komen we toch dichterbij. We lopen door de gezellige straatjes van het dorp met aan weerszijden veel winkels, restaurantjes en levendigheid. Net voor de start van de echte klim besluiten we bij een Thais vrouwtje nog een Pad Thai, HET Thaise noodlegerecht als ontbijt te kopen. Ze maakt de Pad in haar winkeltje aan de weg voor ons klaar en heeft aan de overkant van diezelfde straat zelfs nog een tweepersoons tafeltje voor ons klaar staan. Zo leuk, dat Thaise straatleven!

De klim is steil en door het vochtige, en ook nu al warme, weer best pittig. Er lijkt geen eind aan de klim te komen. De ene stijle helling na de andere. Het pad is gelukkg wel goed begaanbaar. Na een klein uur lopen, bereiken we uiteindelijk Koh Phi Phi viewpoint. Het uitzicht is er een uit duizenden. Vanaf het uitzichtpunt hebben we zicht op beide baaien van Koh Phi Phi met daar tussen de smalle strook waar het dorp gelegen is. Het was de klim meer dan waard. Het geluk wil ook nog dat er hier “in the middle of nowhere” een prachtig restaurantje staat. We kopen een lekker koel drankje en zoeken dan een van de vele rotsstenen uit om op te zitten en te genieten van het uitzicht. Uiteraard maken we ook veel te veel foto’s. Na een half uur lopen we via een ander pad, dat een stuk korter blijkt, weer naar beneden.

We lopen nog een tijdje door de gezellige straatjes van het dorp en zoeken dan langs het water een restaurantje op. Het is inmiddels 12 uur en we hebben best zin in wat. Na de lunch pinnen we voldoende Thaise bahts voor de komende dagen in Thailand. Op Koh Ngai, het volgende eiland dat we zullen aandoen, en op Koh Lipe zijn beide geen ATM’s. Even rekenen dus hoeveel geld we denken nodig te hebben de komende 5 dagen. Weer terug gekomen bij ons huisje, relaxen we eerst wat in de hangmat. Later gaan we naar het strand en zwemmen en snorkelen tot 19.00 uur. Ook vanavond is er weer een proeverij. We proberen van alles wat. Maar goed ook, want bij het hoofdgerecht, dat we later bestellen, vergeten ze de bestelde rijst, waardoor een bord met groenten en tofu overblijft.

Morgen vertrekken we om 9.00 uur met de boot naar Koh Ngai, waar we twee uur later aankomen. Is Thailand, voor Nederlandse begrippen, echt een spotgoedkoop land, het bootticket naar Koh Ngai kost maar liefst 36,50 euro en dan hebben we ook nog eens 3,50 euro per ticket weten af te dingen. Waarom dit zo duur moet zijn, is ons nog steeds een raadsel. We houden er al bijna net zoveel theorieën op na als die over de verdwijning van vlucht MH370. Koh Ngai wordt omschreven als een “Robinson Cruisoe eiland”. We zijn benieuwd.